2012. április 25., szerda

TAVASZ - 9. hét - SZERDA - Tárkonyos raguleves burgonyagombóccal


Tudom, hogy ezek a tárkonyos levesek vadhúsból a legfinomabbak, de igen ritkán jutok hozzá vadhúshoz, sajnos. Tavaly nyáron sikerült vaddisznó húst szerezni és abból készítettem el ezt a levest, ráadásul bográcsban...összehasonlíthatatlanul finomabb ízvilágú volt! Most csirkemellet használtam, melynek nagy előnye a hétköznapi főzőcskézésben, hogy hamar megpuhul. A burgonyagombóccal is volt egy kalandom: mikor a lisztet kevertem volna bele, rájöttem, hogy elfogyott. 2-3 perc dühöngés után eszembe jutott, hogy kukoricalisztem viszont van, így az került bele. Leszögezem: finomlisztből jobb a gombóc, ebben a formában inkább csak ehetőnek mondanám.

Hozzávalók:

fél kg csirkemell filé 658 Ft
1 közepes vöröshagyma 15 Ft
2 nagyobb gerezd fokhagyma
1 szál sárgarépa 28 Ft
1 kisebb zeller gumó 48 Ft
1 szál petrezselyemgyökér 22 Ft
1 marék fagyasztott zöldborsó
só, bors
tárkony
2 dl főzőtejszín 199 Ft
fél citrom leve

burgonyagombóchoz:
30 dkg főtt, áttört burgonya 38 Ft
1 tojás 50 Ft
10 dkg liszt 16 Ft
------------------------------
összesen 1100 Ft

A csirkemellet vágjuk közepes kockákra. A hagymát tisztítás után aprítsuk fel és kevés olajon pároljuk üvegesre. Adjuk hozzá a zúzott fokhagymát is, majd 1-2 perc pirítás után mehet bele a csirkemell. Közepes lángon fehéredésig pirítsuk a húst. Ezután sózzuk, borsozzuk és szórjunk bele kb. 1 evőkanálnyi szárított tárkonyt (szerencsés esetben frisset), majd öntsük fel 1,5 liter vízzel.

Ha a leves felforrt, tegyük bele a tisztított és kisebb karikára, illetve kockára vágott zöldségeket.

Közben készítsük el a gombócot: a még melegen áttört burgonyához adjuk hozzá a tojást, keverjük el, majd szórjuk bele a lisztet és gyúrjuk össze a masszát. Formázzunk kisebb gombócokat.

Amikor a levesben megpuhult a hús és a zöldségek is, tegyük bele a gombócokat és még 5 percig főzzük. Legvégül öntsük fel a tejszínnel, forraljunk rajta egyet, majd zárjuk el alatta a gázt.

Utolsó momentumként csavarjuk bele a fél citrom levét (vigyázva, hogy a mag ne kerüljön bele) és kész is.


Bár tartalmas levest főztem mára, azért (ismerve kiscsaládom csillapíthatatlan étvágyát:)) megsütöttem második fogásnak ezt a könnyű kis tésztát. Leveles tésztát használtam hozzá, amit készen vettem (több helyen is olvastam, hogy ha én készítem sem olcsóbb, viszont nagy macerát veszek a nyakamba). Ötünknek 2 csomag leveles tésztára volt szükség, mert egyből csak 5 db, a képen látható nagyságú croissant jött ki, ami ugye kevés, hiszen mindenkinek csak egy jutott volna.

Hozzávalók (10 db-hoz):

2 csomag leveles tészta 898 Ft
10 szelet sonka 158 Ft
10 dkg Trappista sajt 139Ft
1 tojás a kenéshez 50 Ft
-----------------------------
összesen 1245 Ft

A leveles tésztát tekerjük ki és a sütőpapíron vágjuk 5 db nagy háromszögre. Minden háromszög hosszabbik végére terítsünk egy szelet sonkát és egy szelet sajtot, majd innen kezdve tekerjük fel. Két végüket kicsit nyomkodjuk, csippentsük össze, hogy sütés közben a töltelék ne tudjon kifolyni.

Tegyük a megtöltött croissanokat sütőpapíros tepsibe, tetejüket kenjük meg a felvert tojással és 200 fokos sütőben süssük szép pirosra őket.

1 megjegyzés:

  1. Sok zöldséges, a tejszíntől selymes leves! Többnyire nokedlit szaggatok az ilyesmi levesekbe, ezt a burgonyagombócot ki fogom próbálni, úgy látom, sokan készítik.

    VálaszTörlés