2012. augusztus 25., szombat

NYÁR-19. hét-SZOMBAT- Lipcsei szelet (vendégposzt)


Igazi, nagyon jóféle házi sütemény Újirázról! Mamám névnapjára gyűlt össze a család, aki a szomszéd asszonnyal süttette az őt felköszöntő népes családnak ezt a mennyeien finom és számomra ezidáig ismeretlen süteményt! Rögtön rohantam volna receptet kérni, de szerencsére mamám egy 1971-ből származó receptes füzetében megtalálta ezt a finomságot! A füzet most nálam van megőrzésen és átlapozgatva rengeteg hasonlóan mennyeinek tűnő házi süti receptet találtam benne! Már alig várom, hogy a rosszabb idő beköszöntsön és bekapcsolva a sütőt, elkészüljenek ezek a sütemények:)

Hozzávalók egy közepes tepsihez:

a kakaós linzer tésztához:
30 dkg liszt
5 dkg vaj
5 dkg cukor
1 kávéskanál szalakáli
2 evőkanál kakaópor
2 dl tej

A lisztet összeszitáljuk a szalakálival és a kakaóporral, majd hozzákeverjük a cukrot és a vajjal elmorzsoljuk. Ezután a tejet hozzáadva egy könnyű tésztát gyúrunk. Két lapot sütünk belőle. (nem írja a recept, hogy hűtőben pihentetni kellene sütés előtt a tésztát)

a piskótához:
az eredeti recept szerint 10 tojásból piskóta, de szerintem egy közepes tepsihez nem kell 10 tojás, én 5 tojásból készíteném, 5 evőkanál liszttel, 5 evőkanál cukorral, 1 evőkanál olajjal és 1 evőkanál vízzel
rum a kisült piskóta locsolásához

a krémhez:
az eredeti recept szerint 1 liter tej
6 evőkanál liszt
25 dkg vaj
25 dkg porcukor, szerintem ez is sok lesz egy közepes tepsihez, de ha marad ki krém, azt egy másnapi piskóta tekercshez fel lehet használni

A lisztet csomómentesre keverjük egy kisebb lábosban némi tejjel, majd a többi tejet is hozzáöntve, alacsony lángon besűrítjük (közben folyamatosan kevergetjük). A vajat a porcukorral habosra keverjük és a kihűlt krémhez adjuk.

tetejére porcukor

Összeállítjuk a süteményt: tepsi aljába kerül az egyik megsült linzerlap, erre jön a krém fele, majd a piskóta, amit meglocsolunk kevés rummal (ha gyerekek is esznek a sütiből, akkor a rum elhagyható). A piskóta tetejére rákenjük a krém másik felét és az egészet beborítjuk a másik linzerlappal.

Az összeállított sütemény tetejét porcukorral meghintve és rombuszokra vágva tálaljuk.


13 megjegyzés:

  1. ÓÓÓ de régen ettem már ilyet.
    Nálunk gyerek koromban a nagynéném sütött mindig ilyet.
    Ő úgy hívta Díj-nyertes szelet.
    A recept szerint szerintem ugyan az,az övé is szálagaréslapok közötte piskóta és főzött krém.
    Ő tetejét is lekente krémmel és megszórta tortadarával

    Régi idők emlékeit juttattad eszembe,köszönöm:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Díj-nyertes szelet elnevezés abszolute passzol ehhez az igen finom süteményhez! A receptfüzetben az áll, hogy a kész sütemény tetejét csokimázzal kell lekenni, most viszont porcukor került rá. Mindkét verzióval tökéletes:)

      Törlés
  2. Nálunk pedig anyósom szokta készíteni, és nem is igazán tudom, milyen néven! :) Tényleg nagyon finom sütemény! :) Mamádnak boldog névnapot, és várjuk a finom házi sütik receptjeit! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mamám nevében köszönöm a köszöntést:) Igyekszem minél előbb elkészíteni a sütiket!

      Törlés
  3. Ismerem ezt a süteményt, bár a neve nem biztos, hogy ugyanez, én világ finomjának ismerem, vagy valami ilyesmi néven szerepel. Régen a lagzikban nagyon sokszor előfordult. Imádom!! :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A világ finomja elnevezés sem áll messze a sütemény ízétől!....) Olyan érdekes, hogy én még a lagzikban sem találkoztam ezzel az édességgel! Picit bánom is, hogy kapcsolatunk ilyen fiatal:)

      Törlés
  4. Én meg vendégváró szeletként ismerem. Igazán finom sütike. A receptesfüzet meg jó régi, velem egyidős:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, jó régi a füzetke, megsárgult lapokkal van tele és mamám gyöngybetűivel! Régi, de nem idős...:)

      Törlés
  5. Újra egy finom süti! Igazi kincsre tettél szert, várom a finomságaidat:-)

    VálaszTörlés
  6. Az én mamám receptesében vendégváró és még sárika néven is fut. Imádom ezt a sütit, gyerekkorom izei jutnak eszembe.
    Ildiko

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Első kóstolás után én is belehabarodtam ebbe az édességbe és bár nem egyszerű az elkészítése, érdemes nekiállni:)

      Törlés