2013. február 12., kedd

Pirog - kétféle ízben


Pirog: orosz kelt tészta, melyet édes vagy sós töltelékkel készítenek (Több olyan recept is kering a neten, mely kelesztés nélkül írja a pirog készítését, nem tudom, melyik az autentikus változat. A Wiki szerint a kelt tészta. A kelesztés nélküli tészta nekem leginkább a töltött batyumra hasonlít). Az édes töltelék főleg gyümölcsöket jelent, a sós változat tölteléke gyakorlatilag bármi lehet: hús, máj, virsli, gomba, zöldség, spenót, feta...Én most a hűtőben megbújó savanyú káposztát és a szalonnás-sajtos fánkból kimaradt császárszalonnát választottam, illetve találtam még májkrémet, tejfölt is, tehát adott volt a kétféle töltelék. A megtöltött tésztákat tojással lekenve sütőben vagy tojáskenés nélkül forró olajban sütik meg. Mivel én nem vagyok az olajban sütés nagy rajongója, inkább a sütőbe tettem a pirogot. A végeredmény egy kivűl ropogós, belül puha tészta lett. A másnapi tízóraira szánt példányokat zárható tetejű dobozba raktam. Ezek a darabok teljesen megpuhultak. Összegezve: nagyon ízlett mindenkinek az elkészült étel. Legközelebb húsos pirogot készítek céklamártással. De addig is következzen ez a recept:

Hozzávalók kb. 30 db piroghoz:
a tésztához:
2,5 dkg élesztő 23 Ft
1 teáskanál cukor
2 dl tej vagy víz (ha húsos pirogot készítünk) 33 Ft
40 dkg liszt 66 Ft
5 dkg vaj 43 Ft

a töltelékhez:
kb. 5 dkg savanyú káposzta 10 Ft
kb. 5 dkg császárszalonna 74 Ft

fél doboz májkrém 45 Ft
1-2 evőkanál tejföl
pici só
kevés kakukkfű

a kenéshez kb. fél dl tej (vagy 1 felvert tojás)
kevés szezámmag
-------------------
összesen kb. 300 Ft

Az élesztőt morzsoljuk egy kisebb tálkába és öntsük fel 1 dl langyos tejjel vagy vízzel, melyben elkevertük a cukrot. Takarjuk le és meleg helyen hagyjuk felfutni.

A lisztet borítsuk tálba, keverjük össze a sóval, morzsoljuk el a vajjal, öntsük hozzá a felfutott élesztőt és jól dolgozzuk össze a maradék langyos vizet is hozzáadva. Gyúrjuk lágy tésztává, majd letakarva kelesszük meleg helyen a duplájára.

Közben a káposztát aprítsuk kisebb darabokra, a szalonnát kockázzuk fel. a májkrémet keverjük ki a tejföllel, sóval, kakukkfűvel. Kész is a töltelék.

A megkelt tésztát borítsuk lisztezett felületre és a tetejét is meglisztezve nyújtsuk ki vékony téglalappá. Egy nagyobb szájú bögrével szúrjunk ki köröket belőle. 15 kört a káposztával és a szalonnával töltsünk meg, a másik 15 kört pedig a májkrémes-tejfölös eleggyel. A kör szélét kenjük le vízzel vagy tejjel és hajtsuk félbe. A széleket egy villa segítségével jól nyomkodjuk össze. A kész pirogot 20 percig pihentessük.

Ezután tegyük sütőpapírral bélelt tepsibe,szúrjuk meg villával a tetejét (hogy a gőz ne repessze szét a tésztát), kenjük le a tejjel és hogy a kétféle töltelékű pirogot meg tudjuk különböztetni, a májkrémes tetejét szórjuk meg szezámmaggal. Forró sütőben süssük szép világos színűre.


4 megjegyzés:

  1. Ezek a pirogok is nagyon jók! A káposztát nem dinsztelted meg?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem dinszteltem meg. Sülés közben, a tésztabundában volt ideje dinsztelődni:)

      Törlés
  2. Már egy ideje tervezem a pirogot - köszi a lökést! Reptethetnél néhányat holnapra :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Oké, repítem...De cserébe én is kérek a tiédből:)))

      Törlés