2013. február 5., kedd

Citromos álom Kulka Jánostól


Mautner Zsófia blogján nézelődtem a minap, ahol a szerző a 2012-es év legjobb receptjei felől érdeklődött a gasztronómia világában jártas szakembereknél. A megkérdezett emberek közül kettő (Ördögh Bálint, a BBC Good Food főszerkesztője és Harmath Gábor gasztro szakértő) Kulka János "Citromos álom" desszertjét említette meg az édességek kategóriában. Nos, kell ennél jobb ajánlás egy recepthez? Szerintem nem. Rákeresve a neten és látva, hogy milyen egyszerűen elkészíthető, már nem is volt kérdés az aznapi desszert. És hogy mennyire volt finom? Az alsó képen látható mennyiség maradt csak meg ebéd után (de harcolni kellet azért, hogy legalább ennyi megmaradjon uzsonnára...a képen nem látszik, de a legnagyobb méretű dobozomban rétegeztem a hozzávalókat...)

Hozzávalók:
1 nagy doboz magas zsírtartalmú tejföl (20 %-os Mizo, akciós áron) 249 Ft
fél liter habtejszín (nálam 6*2 dl "saját márkás termék") 444 Ft
2 csomag cukrozott babapiskóta (400 gramm) 458 Ft
2 db nagy citrom reszelt héja és leve 125 Ft
1 teáskanál vanília aroma
kb. 10-12 evőkanál porcukor

a tetejére:
5 dkg cukor 14 Ft
5 dkg vaj 44 Ft
1 narancs és 1 citrom vékony (gyufaszál méretűre vágott) héja 115 Ft
--------------------------------
összesen kb. 1500 Ft

A jól lehűtött tejszínt verjük kemény habbá és keverjük össze a tejföllel, a vanília aromával, a porcukorral, a reszelt citromhéjjal és a kifacsart citromlével. Kóstolás után döntsük el, hogy további porcukorral vagy citromlével ízesítsünk (a még citromosabb ízek kedvelői lime-ot is használhatnak).

Kezdjük el a rétegezést (tálban, pohárban, tepsiben - ahogy tetszik, én most egy nagy méretű dobozban, aminek zárható fedele van): a doboz alját rakjuk ki a babapiskótával (nem muszáj szorosan), majd kenjük rá a krém felét. Megint egy sor babapiskóta jön és erre rá a maradék krém (akinek kisebb méretű tálja, doboza van, természetesen több réteget is készíthet). Az édességet legalább fél napra tegyük hűtőbe, hogy összeálljon - és bár lehetnek kétségeink efelől, de össze fog állni (nem árt valamivel lefedni, hogy ne vegye át a hűtő jellegzetes "aromáját"...).

Tálalás előtt készítsünk karamellt (az 5 dkg cukrot olvasszuk fel egy kisebb lábosban és amikor szép mélybarna a színe, tegyük hozzá a vajat - addig rotyogtassuk alacsony lángon, amíg egynemű lesz, közben pedig borítsuk bele a narancs és a citrom héját is), hagyjuk langyosra hűlni.

Tálaláshoz én most elővettem a fagyis szedőkanalamat és ezzel próbáltam gombócokat képezni (csak kisebb sikert könyveltem el ezen a téren....). A "gombócokat" tegyük kistányérra és a karamellizált narancs és citromhéjjal meglocsolva tálaljuk.

A receptet tovább tartott leírni, mint összerakni. Nagyon gyorsan elkészíthető és nagyon finom, sütés nélküli édesség. Üdítően friss az íze, a tikkasztóan forró nyári napok ajánlott édessége, de egy nehéz fogásokból álló menüsor tökéletes lezárása is lehet.

9 megjegyzés:

  1. Bizony, nagyon finom és hűsítő! Legutóbb anyósnál el is készítettük (neki jár a Good Food), csak egy valakinek nem ízlett: a kiskutyánknak :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek szerint van olyan élőlény a Földön, akinek nem ízlik ez a finomság?!...:)

      Törlés
  2. Nagyon finom lehet!
    Hasonlít a citromos tiramisuhoz, ami nálunk kedvenc. Ott még a piskótákat citromszörpbe kell mártogatni. Nagyon tetszik így is, eltettem a meleg napokra, amikor nem kapcsolok majd lert:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az édesség rétegezése közben nekem is egyből a tiramisu jutott eszembe, ami nálunk is abszolút kedvenc. Ezek után csoda, hogy pillanatok alatt elfogyott a citromos változata?!...:)

      Törlés
  3. Most nagyon megkóstolnám! (Meg szerintem holnap is) :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Meg holnapután, meg azután és azután is...JÖHET!:)

      Törlés
  4. Ezt én is ismerem, de karamell nélkül! Nagyon imádjuk, egyszerű és hűsítő és nagyon finom naranccsal is. Pont tegnap gondoltam rá, hogy hétvégére össze kellene dobni egy tállal...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Karamellizált narancs- és citromhéjat most készítettem először és nagyon finom lett! Illik ehhez a desszerthez. :)

      Törlés
  5. Kulkának csodaszép álmai lehetnek! :)

    VálaszTörlés